Класна година «Ці шкідливі конфлікти»
Класна година «Ці шкідливі конфлікти»
Класна година «Ці шкідливі конфлікти»
Класна година присвячена способам ефективного спілкування. Багато дітей в цьому віці просто не навчено мирно вирішувати конфлікти. Причинами конфліктів між підлітками стає їх нервозність, нездатність довго витримувати напругу, звичка до агресії.
Уточнення поняття “конфлікту”, “конфліктна ситуація”, усвідомлення причин конфліктів, освоєння навиків конструктивного дозволу конфліктів -таково вміст класної години.
Цілі:
- ознайомити дітей з поняттям “конфліктом” і “конфліктна ситуація”, із способами попередження конфліктів;
- сприяти формуванню позитивного відношення до людей, бажання опанувати навики спілкування і соціальної взаємодії;
- спонукати дітей до співпраці і взаєморозуміння.
Форма проведення: година спілкування.
Оформлення. Епіграф на дошці “Ті хто, не можуть зварити суп, заварюють кашу”, таблички з незавершеною пропозицією: “Причиною конфлікту було
те, що…………. “, “Способи попередження конфліктів: м’яке протистояння
конструктивна пропозиція”.
Класний керівник: Діти, чи доводилося вам “заварювати кашу”? У чому це полягало?
Відповіді дітей: Наплутав чогось, пересварився зі всіма; попав у важку ситуацію і так далі
Кл.кер. А є інша приказка із словом каша: “З тобою каші не звариш”. Про кого так говорять?
Діти: Про нетямущих, ледачих, незговірливих, про таку людину з яким неможливо домовитися.
Кл.кер. Прочитайте епіграф до класної години. Як би ви пояснили його значення?
Діти: Ті, хто не здібний до спілкування і розуміння, потрапляють в заплутані ситуації.
Хто не може ладнати з людьми, то постійно створює труднощі для себе і інших.
Якщо в колективі не можуть працювати дружно, там будь-яка справа перетворюється на кашу.
Кл.кер. Якщо колектив не може працювати дружно, в цьому колективі постійно з’ясовуються стосунки, копляться образи, відбуваються зіткнення. Як їх уникнути?
Як припинити “розсьорбувати” кашу, яку заварили під час таких зіткнень? Про це ми і говоритимемо під час класної години. Підніміть руки, кому доводилося коли-небудь брати участь в конфліктній ситуації?
Давайте пригадаємо, чому виникла ваша конфліктна ситуація. Що було причиною конкретного конфлікту? Для цього пропоную вам закінчити пропозицію, записану на дошці: “Причиною конфлікту було те, що…”
Відповіді дітей:
Ми з подругою обоє хотіли бути лідерами в компанії.
У нас абсолютно різні характери.
Мені не сподобалася його поведінка.
Ми стали хворіти за різні футбольні команди
І тому подібне
Кл. кер. Як ми бачимо, конфлікти виникають з самих різних приводів, але причини у всіх схожі: неспівпадання цілей, бажань, оцінок, неповага до інших, невміння спілкуватися. А що таке конфлікт?
Конфлікт – це зіткнення, протиріччя, яке народжує ворожість, страх, ненависть між людьми. Учені виявили декілька різновидів конфліктів.
Найпоширеніший – некерований конфлікт.
Ось в автобусі вам хтось наступив на ногу, і ви обурилися: “Ось нахаба навіть не вибачилася!” Тепер уже той вимушений нападати: “На таксі потрібно їздити!” В результаті справа може дійти до бійки.
Інший вигляд конфлікту – холодна напруженість (внутрішній конфлікт).
Він може виникнути у людей тих, що стоять в черзі, коли хто те, користуючись своїм правом, намагається обійти всіх. Наприклад, показуючи посвідчення соціального працівника, люди мовчать, але усередині у них все кипить. Але хтось не витримує і протестує, черга його підтримує і розгорається скандал.
Є і третій різновид – уникнення, коли людина явно показує, що не хоче підтримувати спілкування.
У чому ж шкода таких конфліктів?
• По-перше, від конфліктів страждає гідність людини.
- По-друге, на кожну хвилину конфлікту доводиться 20 хвилин подальших переживань, коли і робота не ладнається, і взагалі, все валиться з рук.
- По-третє, страждає фізичне здоров’я – приголомшуються нерви, серце, судини. Тому потрібно обов’язково навчитися запобігати таким конфліктам.
Перш за все ні в якому разі не можна вживати заборонені прийоми – це фрази типа: “Та кинь ти!”, “Чого ти розумієш!”, “Ти начеб розумна людина, а говориш таку нісенітницю!”
Навпаки, просто чарівну дію виробляють слова: “мені здається”, “можливо, я помиляюся”, “можливо, ти зі мною погодишся” і так далі
Правильна поведінка при конфлікті збереже ваше здоров’я, зробить спокійнішим і щасливішим не лише вас, але і інших.
Як і хвороби, конфлікти краще попередити, чим лікувати. Зараз ми вчитимемося попереджати конфліктні ситуації. Для цього існує безліч способів. Ми розглянемо два найпоширеніших.
Перший спосіб попередження конфліктів – м’яке протистояння.
М’яке протистояння – це рішуче заперечення, висловлене в м’якій формі. Так можна відстояти свою позицію, і не образити іншу людину.
Вам не подобається, що ваш сусід по парті ніколи не носить в школу підручників і користується вашими. Надайте йому м’яке протистояння. Спробуйте м’яко натякнути йому на це.
Наприклад фрази:
Олена, мені здається несправедливим те, що я одна ношу підручники в школу, давай будемо це робити по черзі.
Я розумію, що важко носити в школу повний портфель підручників. Зараз є такі сумки на коліщатках і з ручкою, що висувається. Може попросиш у батьків таку.
Другий спосіб називається “Конструктивна пропозиція”
Це спроба знайти компроміс, тобто вихід, який міг би влаштувати всіх. Розглянемо конкретні ситуації.
Наприклад фрази:
Діма, не хочеться сваритися, але мені не подобається, коли моїми речами користуються інші.Не ображайся, але це мої підручники, і мені одному зручніше ними користуватися. Конструктивна пропозиція.
У вас дуже добре виходить м’яке протистояння. А як можна в цій ситуації уникнути конфлікту за допомогою конструктивної пропозиції?
М’яке протистояння і конструктивна пропозиція -это два способи поведінка, яка допоможе вам запобігти конфліктам і зберегти власну гідність.
Якщо не зупинити конфлікт, він розгорається як пожежа. І загасити його інколи буває неможливо. А якщо це конфлікт між народами, він може закінчиться непримиренною війною. Тоді в район конфлікту приходять миротворці, які намагаються погасити конфлікт, відновити діалог між народами. Для погашення конфлікту психологи придумали спеціальне протипожежне правило – “Шість кроків до світу”.
Пропоную вам виступити в ролі миротворців. Спробуємо погасити конфлікт за допомогою цього правила.
Запрошуються сторони, в яких виник конфлікт. Ми вам пропонуємо зробити шість кроків до примирення. Що б зробити ці кроки вам потрібно чесно і чітко відповісти на мої питання.
Отже, зробіть перший крок! А тепер дайте чесну і чітку відповідь на питання: “Яке моє бажання привело до конфлікту?”
Тепер потрібно зробити другий крок.(І так далі) Через що виник конфлікт?
Запитаєте себе: “Чи можу я придумати рішення, при яких ми обоє отримаємо те, чого хочемо? Яке це може бути рішення? Скільки таких рішень ми можемо придумати разом? А які рішення вам можуть підказати однокласники?
Подумайте, яке з цих рішень найкраще? До чого приведе кожне з пропонованих рішень. Чи буду я задоволений цим рішенням? Чи буде задоволений мій противник? Які рішення влаштують на обох? Чи будемо ми виконувати ці рішення?
Залишився один крок! Потрібно дати відповідь на останнє питання: З чого почати наше перемир’я? (потрібно потиснути один одному руки)
Ось ми і погасили ваш конфлікт – перемир’я відбулося. Але не завжди буде поряд з вами вчитель або дорослий. У таких випадках кожен з вас може виступити миротворцем і спробувати погасити конфлікт або хоч би розвести конфліктуючі сторони подалі один від одного.
Дискусія чи “Потрібні нам миротворці?”
Як ви вважаєте, хлопці, чи допоможуть ці шість кроків примирити противників?
Чи потрібно взагалі встановлювати перемир’я? Можливо, у вас є якісь інші способи виходу з конфліктних ситуацій?
Відповіді дітей:
Навіть 10 кроків не помирять тих, хто зневажає один одного.
А якщо хтось поступив підло і негарно? Тоді їм взагалі не коштує
миритися.
Якщо вони захочуть дійсно помиритися, вони це зроблять.
Є прислів’я: Двоє б’ються, третій не лізь. Станеш їх мирити, наживеш
собі двох ворогів.
У конфлікті обоє сторони не має рацію. Потрібно просто їм це пояснити, а ні в якому разі не вставати на сторону одного.
Завершальне слово.
Кл. кер. У суспільстві не можна жити без протиріч, люди завжди відрізнятимуться поглядами, смаками і пристрастями. Але ці протиріччя не можна доводити до конфліктів. Що б зберегти душевне, психічне і фізичне здоров’я, потрібно навчитися запобігати конфліктам, а якщо конфлікт вже розгорівся, потрібно уміти з нього вийти.
Підведення підсумків.
Яке враження залишила у вас класна година?
Чи додалося у вас упевненості в своїх силах?
Чи з’явилося бажання скористатися способами запобігання і погашення конфліктів?
Галстян Ольга Володимирівна, вихователь
КЗ «Запорізька загальноосвітня санаторна школа-інтернат № 7 І-ІІ ст.» ЗОР
м. Запоріжжя