Публікації

Мнемотехніка у роботі з дошкільниками

Мнемотехніка у роботі з дошкільниками

Мнемотехніка у роботі з дошкільниками – Всеукраїнський портал Анелок Ігри для друку

Сучасний світ вже не такий зрозумілий і простий, як це було ще кілька десятиліть тому. Розвиток інтернет-технологій призвів не лише до швидкого доступу до різноманітної інформації, а й до майже граничного перенасичення свідомості непотрібними даними. Навіть дорослі зрілі люди доволі часто втрачають життєві орієнтири, гублячись у вирі інформаційних подій. А що вже говорити про маленьких дітей, які не випускають із рук смартфони та планшети.   

Безперервний потік нових знань неабияк тисне на ще несформовану дитячу психіку. Це може призводити до того, що підростаюче покоління швидко сприймає, але ненадовго запам’ятовує навіть корисну інформацію. Щоб виправити критичну ситуацію, педагоги під час роботи з дошкільниками застосовують мнемотехніку.

Що таке мнемотехніка, і чим вона корисна?

Слово мнемотехніка походить із грецької мови, і в дослівному перекладі означає «мистецтво запам’ятовувати». Це прогресивна педагогічна методика, спрямована на ефективне засвоєння знань, які неодмінно знадобляться малечі в майбутньому. Особливість цієї новітньої психолого-педагогічної технології полягає в тому, що під час занять створюються сприятливі умови для максимальної самореалізації та психологічного комфорту. Це дозволяє не допустити можливих порушень психічного здоров’я дошкільнят. 

Як відомо, головна умова розвитку пам’яті – це доступні вправи та постійні тренування. Спеціальні методи й прийоми мнемотехніки покликані розвинути в дітей дошкільного віку асоціативне мислення та навички запам’ятовування. А логопедичні казки-зв’язки на основі мнемотаблиць дозволяють сформувати зв’язне мовлення, автоматизувавши вимову складних звуків.

Фахівці з’ясували, що найкраще дітлахи запам’ятовують в ненав’язливій комфортній обстановці, коли певний предмет чи явище привертає їхню увагу й викликає емоційну реакцію. Тоді інформація підкріплюється живими асоціативними зв’язками й краще зберігається в пам’яті. Як наслідок у малечі розвиваються навички «перекодовування» отриманих знань та формується зв’язне емоційне мовлення.

Спеціальні методи й прийоми мнемотехніки

Щоб діти запам’ятовували, необхідно одночасно залучити кілька органів сприйняття. Не зайвим буде врахувати, що найсильніші враження – зорові. Під час роботи з дошкільнятами важливо враховувати вікові, психічні та фізичні можливості дітей. Крім того, знадобиться систематично повторювати вивчене. 

Основні прийоми мнемотехніки такі:

  1. Мнемоквадрати – прості, зрозумілі і яскраві картинки, що позначають якесь слово, словосполучення, характеристику предмета чи спосіб дії.
  2. Мнемодоріжки – кілька взаємопов’язаних мнемоквадратів, що дозволяють скласти коротку розповідь із 2-3 речень.
  3. Мнемотаблиці – найскладніший прийом. Використовуються кілька мнемодоріжок, за допомогою яких діти запам’ятовують й переказують довгі вірші, казки та оповідання.
  4. Казки-зв’язки – метод, в основі якого лежить використання мнемотаблиць. Коли дошкільнята знатимуть зміст напам’ять, потрібно змінити початковий сюжет. Наприклад, можна обрати персонажів якоїсь казки й вигадати нову розповідь про їхні пригоди. Інший спосіб – змінити незначні або суттєві деталі. Наприклад, сірий вовк стає чорним. Ще можна переінакшити характери популярних героїв: Бабу Ягу змалювати доброю, а Іванка підступним.

Звісно, мнемотехніка – не єдиний спосіб покращення пам’яті дошкільнят. Обмежуватися лише цією методикою не варто. Проте це чудовий засіб для розширення словникового запасу, розвитку уяви та формування цілісного сприйняття навколишнього світу.

Ми підготували для дітей найяскравіші матеріали з мнемотехніки! Натисніть, щоб переглянути!

Ви можете скопіювати цю інформацію на свій сайт виключно з активним посиланням на цю статтю-першоджерело!

Всеукраїнський портал Anelok — Ігри для друку

Залишити відповідь

X